Begin juni zijn het Tilburgse fietskoeriersbedrijf Tour de Ville en de Technische Unie Tilburg begonnen met een pilot ‘emissieloos bezorgen’. We zijn nu bijna vier maanden verder en waren benieuwd hoe het met de pilot loopt. We belden met Paul Kleijn van Technische Unie Tilburg en stelde hem enkele vragen.
Wat doet Technische Unie eigenlijk?
Technische Unie is de grootste technische groothandel van Nederland. Met ruim twee miljoen artikelen van meer dan 700 leveranciers leveren we installatiematerialen op het gebied van elektrotechniek, licht, gereedschap, (luxe) sanitair, verwarming, klimaattechniek en industrie. In Tilburg doen we dit vanuit onze vestiging aan de Dr. A. Philipsweg op industrieterrein Het Laar.
Waarom zijn jullie met deze pilot gestart?
Technische Unie wil actief bijdragen aan een duurzaam bestaan en daarin past ook emissieloos vervoer op de langere termijn. Op de korte termijn kunnen we daar een invulling aan geven door samen te werken met de fietskoeriers van Tour de Ville voor leveringen vanuit ons servicecentrum in Tilburg. Dat scheelt vervoersbewegingen van onze klanten met vervuilende voertuigen en daarnaast scheelt het hun aan reistijd waarin ze niet productief kunnen zijn.
Waarom benutten jullie de fiets als ’tool’ om dit te doen?
De fiets is emissieloos en kan snel en wendbaar door de stad rijden en in 70% tot 80% van de gevallen kunnen de gewenste goederen gemakkelijk mee in de fiets van Tour de Ville.
Sluit dit aan op jullie primaire dienstverlening? Waarom?
Het sluit zeker aan op onze primaire dienstverlening waarbij klanten spullen op kunnen halen die ze eerder besteld hebben of nu direct nodig hebben. Met dien verstande dat ze niet zelf hoeven te rijden maar dat het via de fietskoerier wordt bezorgd.
Hoe verloopt de pilot?
In het begin hebben we een aantal ritten gehad, echter is dat in de vakantieperiode helaas niet meer voorgekomen. We hebben nu weer een actieve campagne draaien om aandacht voor de fietskoerier te vragen en verwachten dat er dan ook wel weer gebruik van gemaakt zal gaan worden.
Hoeveel Tilburgse bedrijven maken al gebruik van de dienst?
Inmiddels hebben drie bedrijven er gebruik van gemaakt. Zodra meer (potentiële) klanten weten dat we deze dienst aanbieden en ook nog eens tegen gunstige tarieven hopen we dat deze dienst verder kan groeien in Tilburg. Wij hebben er alle vertrouwen in.
Hoe reageren klanten op de dienst bij bezorging?
Men reageert enthousiast, zeggen dan ook dat de kosten wel erg meevallen, maar helaas maakt men er nog te weinig gebruik van. We hopen dat de onlangs gestarte campagne helpt de dienst beter op het netvlies te krijgen en men eerder denkt aan deze simpele maar zo eenvoudige emissieloze dienst.
Meer weten?
Ben jij een Tilburgse ondernemer en wil jij ook weten hoe je jouw mobiliteit kunt verduurzamen? Neem dan contact met ons op om te verkennen hoe je dit kunt doen, Tilburg Fietst helpt je graag.